четвер, 30 січня 2020 р.

ВИКОРИСТАННЯ ТРЕНІНГІВ ЯК ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я





Час від часу на уроках основ здоров’я  виникає необхідність змінити темп уроку, зробити невеличкий відступ від основного змісту теми, щоб учні трошки відпочили, урок став ще ефективнішим і змістовнішим, можна використовувати такий вид діяльності як тренінг.

Сучасні психологічні та дидактичні дослідження підтверджують важливість питання активізації навчального процесу, де навчання виступало б як спільна діяльність учителя та учнів.
Кожна дитина індивідуальна, талановита та особлива. Важливо лише створити передумови та надати їй можливість проявити свої природні задатки. Сприяти їх розвитку та вдосконаленню.
Фізіологічні та психологічні особливості підліткового віку – це потреба мати друзів, належати до групи, бажання наслідувати приклад ровесників і кумирів, прагнення незалежності тощо. Цілком нормально, що підлітки мають схильність до ризикованої поведінки і це може спричинити девіантну поведінку, а в подальшому і неминучі проблеми.
Одним із шляхів профілактичних заходів в такій ситуації є проведення на уроках основ здоров’я тренінгів, важливою складовою яких є розвиток навичок інтеграції та взаємодії із зовнішнім середовищем. [2. с.18].
Тренінг – нестандартна демократична форма проведення урочних, факультативних, позакласних занять, яка потребує як розбудови нових міжособистісних стосунків між усіма учасниками тренінгу, так і забезпечення специфічних якісних і просторових характеристик щодо меблів, їх розміщення, мобільності, мультимедійного і методичного забезпечення тощо.
Тренінг – це одночасно: цікавий процес пізнання себе та інших,відверте спілкування, ефективна форма опанування знань, інструмент для формування умінь і навичок, форма розширення досвіду.
Для педагогів під час проведення тренінгів стоїть завдання допомогти учням набути:
-         опорні знання, які дозволяють орієнтуватися в сутності життєвих ситуацій, у поведінкових проблемах і адекватних способах дій;
-          психологічні установки, що визначають вибір певних моделей поведінки і готовність діяти згідно з ними в реальному житті;
-         уміння і навички, які дозволяють упевнено поводитись в різних ситуаціях, оскільки в щоденному житті і різноманітні чинники ризику діють комплексно, впливаючи залежно від сили та умов ралізації.
Розв’язання поставлених задач передбачає навчальний процес за умови активної взаємодії всіх учнів в малих групах, де відбувається розподіл ролей, чітке виконання обов’язків учасників та їх зворотний зв’язок.
Участь дитини у тренінгах дає змогу їй вільно почуватися в життєвих ситуаціях, бути впевненою, досягати успіхів у житті.
Головне, що забезпечує сприятливу атмосферу для навчання у тренінговій групі, - це правила, яких має дотримуватися кожний учасник.
Основні з них: цінування часу; увічливість; позитивність; розмова від свого імені; добровільна активність; конфіденційність; «стоп»; «піднята рука»; зворотний зв'язок тощо.
Правила приймаються на початку тренінгу всіма учасниками групи і потрібні для того, щоб кожний міг:
- працювати в комфортних умовах;
- отримувати інформацію самому й не заважати отримувати інформацію іншим у зручний для кожного спосіб;
- відверто, без побоювань висловлювати свої думки;
- дозволити собі спонтанні, попередньо не зважені вислови, що наближатиме тренінг до реального життя;
- бути впевненим, що надану ним інформацію використають тільки в інтересах учасників.
Тренінги можуть використовуватися як на початку уроку, так і при вивченні нового матеріалу, і при закріпленні знань. [1. с.87].
На початку уроку для привітання та знайомства найефективніше застосовувати тренінгові вправи «Прядіння пряжі», «Снігова куля», «Знайомство», «Хто я?».
-          Вправа «Снігова куля» найбільше підходить для першого знайомства. Перший учасник називає своє ім’я, наступний спочатку повторює це ім’, а потім своє. Третій учасник повторює два перших і представляється сам і т.д.
-          Вправа «Хто я?» сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери. На аркушах паперу треба написати цифри від 1 до 5 і п'ять разів дати відповіді на запитання: «Хто я?». Можна взяти до уваги риси характеру, почуття, інтереси. Наприклад: «1. Я веселий; 2. Я люблю читати...».
Під час засвоєння основного матеріалу можна застосувати вправу «Острів».
-         Цю вправу найкраще проводити під час пояснення переваг духовних цінностей над матеріальними. На дошці малюють шість островів з написами: «дружба», «любов», «здоров'я», «родина», «слава», «багатство». Учасники пишуть свої імена на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір. Мета — усвідомлення цінностей.
-         Через деякий час, коли в колективі панує доброзичлива атмосфера, можна запропонувати учням відкрити себе з іншого боку. Для цього є тренінг «Кошик для сміття». Ми говоримо, що всі люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, іншу ваду. Діти повинні продовжити фразу: «Я хотів би викинути у кошик для сміття...»
При закріплені знань доречно застосувати вправи «Карта вражень», Відкритий мікрофон».
-         «Карта вражень» - це аркуш паперу, а під ним – клейкі папірці, на яких учасники напишуть те, що вони відчувають з приводу теми.
-         «Відкритий мікрофон». - це змога учням висловити те, що вони думають. Наприклад продовжити фразу: «на цьому уроці я …»[4. с.6-10].
На тренінгах важливо постійно отримувати зворотній зв`язок. На початку тренінгу діти висловлюються відносно своїх очікувань від його проведення, а в кінці аналізують справдились вони, чи ні. [5. с.45].
Тренінг можна використати як самостійну роботу, яка буде прекрасним зворотнім зв`язком пройденої теми і до того ж її легко оцінити. Наприклад  в кінці уроку «Шкіра і здоров`я» дітям запропоновано на чистих аркушах паперу показати що вони вибирають для своєї шкіри, які чинники вони вважають корисними? Ці роботи є прекрасним результатом проведеного уроку, до того ж діти виконують таку роботу залюбки. [3. с.21].
Таким чином, тренінг розвиває мислення, вчать активно діяти, виховують самостійність, навчають застосовувати отримані знання на практиці. На уроках-тренінгах учні навчаються і засвоюють набагато більше, адже доброзичлива атмосфера сприяє творчій діяльності учнів, знижує «здоров’я тривалість» навчального процесу.

 -         ЛІТЕРПТУРА:
1.     Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Основи здоров`я. Посібник для вчителя. – К.: Алатон, 2007.
2.     Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Школа проти СНІДу. Профілактика ризикованої поведінки: Посібник для вчителя, - К.: Алатон, 2004.
3.     Кочерга О. Васильєв О. Талант залежить від здоров`я. Сіл. шк. України, серпень 2002-№24.
4.     Приклади вправ для виконання учнями на уроках з «Основ здоров`я» /Авт.-упоряд. Марі-Ноель Бело. – К.: Генеза, 2005.
5.     РейсФ., СмитБ. 500 кращих пропозицій тренеру. – СПб.: Пітер, 2002.


Немає коментарів:

Дописати коментар