понеділок, 17 лютого 2020 р.

Урок природознавства у 5 класі


«Вода, у тебе немає ні смаку, ні запаху,
тебе неможливо описати, 
тобою насолоджуєшся,
не відаючи, що ти таке!
Не можна сказати, 
що ти необхідна
 для життя: ти сама життя».
Антуан  де Сент- Екзюпері



















Тема: «Вода на Землі. Властивості й колообіг води. Три стани води»
Мета
·         (навчальна): розширити уявлення про найпоширеніший мінерал на Землі, значення води в природі, про три стани води і її властивості, колообіг води у природі, значення води для всього живого, формувати уявлення про зміни станів води;
·         (розвиваюча): розвивати вміння користуватися фізичною картою, вміння виявляти властивості води, розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, продовжити формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку;
·         (виховна): виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів планети.
Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: інформатика, образотворче мистецтво.
Обладнання, наочність: фізична карта України, карта півкуль, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, комп`ютер, мультимедійний проектор.
Тип уроку: комбінований.
Методи, прийоми і форми роботи: Прийоми: "Мікрофон", "Естафета", "Віршовані рядки", "Допишіть речення","Павучок","Рефлексія", евристична бесіда.

Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ПРИЙОМ «Мікрофон» :(слайд 3)
·        Назвіть основні складові повітря.  (азот, кисень, вуглекислий газ).
·        Яка складова повітря підтримує процес горіння?  (кисень)
·        Назвіть основні властивості повітря.  (прозоре, без запаху, стискається, погано пропускає тепло, пружне, розчиняється у воді)
·        Від чого нагрівається повітря? (від поверхні землі)
·        Що відбувається з повітрям у разі підвищення температури, а у разі охолодження ?
·        Як ми називаємо горизонтальні потоки повітря?(вітер)
·        Як утворюється вітер?
·        Як людина використовує здатність повітря погано проводити тепло? (подвійні вікна , багатошаровий одяг)
·        Від чого захищає нас повітряна оболонка?(проникнення шкідливих променів)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності. Визначення теми уроку
ПРИЙОМ «Відгадай загадку»  (слайд 4)
Слово вчителя: "Послухайте, будь-ласка, і скажіть про що йдеться":
.Відома з віку рідина,Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,Пушинкою буває,
Бува, як скло, крихка, тверда, Всі знаємо, що це….(ВОДА)
Слово вчителя: "Отже, записуємо тему уроку «Вода на Землі. Властивості й колообіг води. Три стани води» (запис на дошці)
IV.  Вивчення нового матеріалу
ПРИЙОМ «Зверни увагу на епіграф»
Слово вчителя Про воду сказано немало чудових слів. Французький письменник Антуан  де Сент- Екзюпері з захопленням писав: «Вода, у тебе немає ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуєшся, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти сама життя».
4.1. Постановка мети уроку
ПРИЙОМ «Дешифровка» (слайд 5)
Слово вчителя Розшифруйте закодоване послання, питання про які ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці. (Учні формують мету уроку із запропонованих слів та словосполучень. Вчитель озвучує мету уроку.)
Де на Землі знаходиться вода?
У яких станах вона перебуває?
Які властивості має вода? 
Яке значення води для людини?
4.2. Де на Землі є вода
Слово вчителя   Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Погляньте на глобус і скажіть якого кольору більше? Водна оболонка земної кулі називається гідросферою Майже три чверті 71% поверхні земної кулі покрито водою.  (слайд6)
Серед природних ресурсів вода займає особливе місце. Вона є всюди: в повітрі, в ґрунті, в живих істотах і в рослинах. . (слайд 7)
В повітрі вода у вигляді пари.
В ґрунті є на поверхні - у річках, озерах, морях, океанах, водоспадах. В Україні 73 тис. річок й струмків. Приблизно 20 тис озер.Величезними масами снігу і льоду лежить вода круглий рік на вершинах високих гір і в полярних країнах. В надрах Землі є вода, що просочує ґрунт і різні гірські породи, утворюючи ґрунтові води, що дають початок маленьким джерелам і великим річкам. (слайд 8)
4.3. В яких станах перебуває вода.
Слово вчителя   Яка ж властивість води дає їй можливість мати таке поширення в природі: і в руслах ґрунту і в хмарах атмосфери і на вершинах гір?(слайд 9)
Завдання : Намалюйте схему :
фази переходів води:
Твердий  → рідкий → газоподібний:
          лід →   вода →  водяна пара
Запитання: Що необхідно для переходу льоду в рідкий стан? Для переходу води у стан пари? (слайд 10)
А чи можливі зворотні процеси? І як цей процес називається (коло обіг води в природі)
4.4. Колообіг води в природі
 Завдяки здатності змінювати свій агрегатний стан вода може мандрувати світом на великі відстані. Обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою і земною поверхнею відбувається постійно і називається колообіг води в природі.
Отже, кругообіг води в природі – це безперервний процес руху й обміну води між складовими частинами гідросфери. Цей процес включає в себе потраплання води в атмосферу під час випаровування та повертання її назад до водойм у результаті випаду опадів. (слайд 11)
А який мультфільм показує перетворення пари на воду і навпаки?
Описание: Slayd8 urok priroda Kozhushko.jpg
Виступи учнів з повідомленням «Три стани води», «Кругообіг води у природі».
4.4. Значення води
Наявність води – необхідна умова існування всіх живих істот на Землі.(слайд 12)
Велике значення вода має і в житті людини
ПРИЙОМ «Випереджувальне завдання»
 (Виступи учнів із повідомленнями «Як людина використовує воду», «Значення води в житті людини», «Для чого людині потрібна вода».)
Уже сьогодні понад 1 мільярд людей не мають доступу до чистої, питної води. Понад 2,4 мільярда людей живуть у незадовільних санітарних умовах (тобто, відсутня система каналізації, сучасні очисні споруди для побутових стічних вод).
 За прогнозами вчених, 2/3 населення Землі страждатимуть від нестачі води вже найближчим часом.
У1. Вода звертається до нас вустами нашого земляка, поета з Миколаївщини Степана Крижанівського «Монолог води».
Я—вода. І я родилась чистою.
Не для себе ллюся, а для вас.
Озиваюсь мовою врочистою
І лише за правду без прикрас.
Я течу, журчу, туди й сюди.
Люди, Світе, я сама не вистою,
І все більше мертвої води.
І все менше вже водиці чистої.
Щоб була я вічно молода?
Ти рятуй мене,
Бо Я—ВОДА!

V. Первинна перевірка та закріплення знань.
ПРИЙОМ «Естафета»
·                     Як називається водна оболонка Землі?
·                     Який природний мінерал в умовах Землі перебуває одночасно в трьох агрегатних станах?
·                     Який відсоток води з усієї планети становить прісна вода?
·                     Як називається вода в твердому стані? В газуватому?
·                     За зміни яких умов вода переходить з одного стану в інший?
·                     Які процеси супроводжують кругообіг води в природі?
·                     Наведіть приклади переходу води в різні стани.
·                     Яке значення має вода для людини?
·                     Чи треба охороняти воду? Чому і як?
7.2 Прийом «Рефлексія»
Завдання. Відповісти на запитання:
1.                 Що нового ви дізналися на уроці?
2.                 Що ви запам`ятали?
3.                 Що вдалося на уроці?
4.                 Що не вдалося?
VI. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 31.
Відповідь на пит. 5. Ст. 132
ЕКСПЕРИМЕНТ з водою(Покладіть пляшку з водою в морозильну камеру, а потім в тепле приміщення. Які зміни відбулися і з пляшкою і з водою?)


Немає коментарів:

Дописати коментар