понеділок, 17 лютого 2020 р.

Валеологічна зустріч з 6,7 класом


Тема :  Подорож в країну "Правильного харчування"

Мета:
• Сформувати у дітей уявлення про правильне харчування, як складової частини здорового способу життя.
Завдання:
• Привернути увагу дітей до проблеми харчування;
• розширити знання дітей про правильне харчування;
• формування навичок правильного харчування;
• розвиток творчої активності дітей;
• прищеплення навичок дослідницької діяльності в області харчування.



Для проведення гри необхідний наступний матеріал: Маршрутні карти. Вивіски з позначенням станцій. Папір для виконання завдань. Ручки. Картки із завданнями. Шматочки продуктів для визначення наявності в них жиру (хліб, ковбаса, волоський горіх, чіпси тощо).Чистий папір для проведення досвіду. Етикетки різних продуктів. Ватні палички. Йод. Таблиці «Харчові добавки». Бланки анкет. Шапка (для фантів і питань). Альбомні аркуші. Фломастери. Картинки, що відображають тему «Харчування». Картинки з різними видами страв.
Початок гри:
Вступне слово вчителя «Харчуватися правильно, друзі, ми повинні з дитинства і завжди! А що б дізнатися, що є корисним, із того що ми їмо, нам доведеться пройти шлях - по країні «Правильного харчування».
Сл..1.
Сл..2Тут ми отримаємо поради, підказки та відповіді на всі питання про їжу, про гігієну і шкідливість продуктів тих, що ми їмо, з чим розлучатися не хочемо.
Подорож наше буде тривалою, але цікавою і повчальною. Ми дізнаємося багато таємниць і відкриттів країни Правильного Харчування.
А для початку подорожі пропонується познайомитися вам з маршрутною картою нашого подорожі:
сл...
Теоретична – Дослідницька – Медична –-  Валеологічна -   Історична – Літературна - - Продуктова- Кулінарна ---

Станція теоретична
Що впливає на вибір їжі людей? Сл..4
 А для чого ми їмо?
У нашому організмі безперервно проводитися робота. Вона не припиняється і під час глибокого сну. Величезну роботу здійснює нервова система, серце, нирки, легені, шлунково-кишковий тракт. Вся ця робота пов'язана з безперервною витратою енергії.
Нормальна життєдіяльність організму можлива тільки тоді, коли всі ці витрати компенсуються.
За рахунок чого поповнюється енергія?
Сл5. З їжею дитина повинна одержувати таку кількість поживних речовин, яке може не тільки компенсувати енергетичні витрати організму, але і використовуватися для пластичних процесів побудови і росту тканин і органів.
Які ж речовини входять до складу їжі?
сл.. 6 БІЛКИ
:Основний будівельний матеріал, організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому людина росте.
Білки не можуть відкладатися про запас і тому повинні постійно надходити з їжею.
Сл.. 7 ЖИРИ:Відновлюють витрати теплової енергії (тепла). Вони йдуть на зігрівання організму; витрачаються на роботу м’язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інших органів);
При недостатньому надходженні жиру діти стають більш сприйнятливі до грипу та ГРВІ. При тривалому, недостатньому вмісті жирів у харчуванні дітей відзначаються уповільнення зростання і розлади функції нервової системи. Негативний вплив надає і надлишок жиру.
сл..8. ВУГЛЕВОДИ:
У харчуванні школярів велике значення мають вуглеводи, які є основним джерелом енергії для м'язової діяльності. Основна потреба у вуглеводах покривається за рахунок крохмалю, який міститься у великій кількості в хлібних та круп'яних продуктах. Тому в дитячому харчуванні передбачається досить велика кількість хлібобулочних виробів (300-400 г) і круп (35 г) в день. Однак переважно вуглеводне харчування при недостатності в раціоні білка і жиру завдає великої шкоди здоров'ю дітей.
Сл.. 8 Таким чином, харчування школяра має бути збалансованим, тобто включає всі харчові речовини в оптимальних співвідношеннях. На кожен грам білка має припадати 1 г жиру та 4 г вуглеводів.
У підтримці здоров'я дітей важливу роль відіграють вітаміни їжі.
сл. 9.Вітаміни
Вітамін «С»:
При нестачі вітаміну «С» відбувається: зниження розумової та фізичної працездатності, млявість, слабкість, сонливість, швидка стомлюваність, зниження апетиту, часті інфекції.
Міститься: в капусті, перці, чорній смородині, шипшині, апельсинах, помідорах, печінки, горобині, шпинаті, редьці.
Вітамін «В1»:
При нестачі спостерігається: погіршення пам'яті, з'являється невпевненість в собі, постійна втома, забудькуватість, дратівливість, неспокій, головний біль, плаксивість.
Міститься: хлібобулочні вироби, крупи, бобові, горіхи, печінка, свинина, дріжджі.
Вітамін «В6»:
При недоліку: дратівливість, сонливість, втрата апетиту, нудота, стоматити. Джерела: крупи, м'ясо, риба, печінка, серце, жовтки, горіхи, насіння, бобові, картоплю, ананаси, банани, капуста.
Вітамін «А»:
При недоліку: зміни з боку зору, слизових оболонок, шкіри, знижується опірність організму, стомлюваність, ячмені. Джерела: печінка, риб'ячий жир, масло, сир, жовток, абрикоси, чорниця, цибуля, морква, обліпиха, петрушка, гарбуз, томати, шипшина.
сл.. 10. Мінеральні солі:
Харчування школярів має включати необхідний комплекс мінеральних солей.
Натрій: При недоліку: втрата апетиту, смаку, зниження ваги, нудота, блювання, стомлюваність, м'язова слабкість, погіршення пам'яті, часті інфекції. Джерело: сіль, буряк, часник, чорнослив, морська риба, капуста.
Кальцій: При недоліку: дратівливість, крихкість нігтів, безсоння, уповільнення росту, болючість ясен, підвищення тиску, порушення формування кісток. Джерело: молоко, сир, боби, петрушка, кріп, цибулю, родзинки, волоські горіхи, салат, риба.
Фосфор: При недоліку: нездужання, слабкість, втрата апетиту, ваги, тривога, слабкість, втома, оніміння пальців. Джерело: молочні продукти, яйця, м'ясо, риба, ікра, шпроти, бобові, часник, петрушка, кріп, цибуля, морква, огірки, буряк, волоські горіхи, капуста.
Йод: При недоліку: зобная хвороба, слабкість, підвищена стомлюваність, зниження пам'яті, зору, сонливість, головний біль, сухість слизових та шкіри, запори, часті інфекції, порушення менструального циклу, відставання у розвитку. Джерело: риба, риб'ячий жир, морські продукти, молочні продукти, насіння яблук, хурма, часник.
Фтор: Бере участь у зростанні скелета, стимулює мінералізацію твердих тканин зуба. При недоліку: карієс, пародонтоз. Джерело: чай, горіхи, морська риба, соя, молочні продукти, ягоди.
Селен: Стимулює імунітет, сприяє нормальному росту клітин, оберігає від отруєнь хімічними речовинами, запобігає руйнування печінки. При недоліку: знижується імунітет, працездатність, розвиток серцево-судинних захворювань, діабет, хвороби суглобів. Джерело: продукти моря, нирки, печінка, серце, яйця, пшеничні висівки, помідори, дріжджі, часник, гриби.

Станція «Дослідницька»
СЛ. 12Завдання:                                                    
Тест «Визначення наявності жиру в продукті». Заздалегідь попросити дітей, що б вони принесли з собою на заняття деякі продукти (хліб, апельсин, шматочок ковбаси, волоський горіх, чіпси та інші). Покласти на столи перед дітьми чисті аркуші паперу, взяти невеликі шматочки принесених продуктів і зрізаною частиною покласти шматочки на папір. Через 10-15 хвилин подивитися. Якщо продукт містить в собі жир, то на папері залишиться жирну пляму.
Завдання:
Тест «Визначення наявності цукру в продуктах»:
Роздати дітям етикетки від різних продуктів харчування і попросити відібрати етикетки тих продуктів, в яких міститься цукор. Природно, що діти будуть шукати на етикетках слово «цукор», але не обов'язково, що вони його знайдуть. Після невдалих спроб пошуку, вчитель пояснює їм, що на продукти, де міститься цукор, не завжди може бути написано «містить цукор». Цукор на етикетках дуже часто замінюють такими словами, як: кукурудзяний підсолоджувач, фруктоза, концентрат фруктового соку, глюкоза, декстоза, мед, сахароза, сироп кукурудзяний сироп, лактоза, мальтоза, меляса, цукор, інвертний цукор. Після цього пояснення можна знову запропонувати дітям перевірити етикетки і виявити продукт, етикетка якого перевантажена цими найменуваннями, а значить і сам продукт «перевантажений» цукром.Завдання :
Тест «Визначення забезпеченості організму йодом":
Для проведення даного тесту необхідно взяти сірник, намотати на один її кінець трохи вати (або взяти ватні палички), змочити її йодом і на руці зробити йодну сітку. Оцінка результатів проводиться наступним чином: «Якщо протягом 10 годин і більше йодна сітка збереглася, то достатньо йоду в організмі. Чим швидше сітка зникає, тим гостріше стоїть проблема забезпечення організму йодом».

Станція «Медична»
Після вивчення теоретичного матеріалу, завдяки отриманим знанням, відгадайте рослини,з «Фруктово - ягідно - овочевої аптеки»
які необхідні при різних захворюваннях.
1. Плоди, які можна рекомендувати як знижують температуру тіла? Що це за плоди? - Малина.
2. У людини розлад шлунка і кишечника.  Які ягоди допоможуть від цього? - Плоди черемхи, чорниці.
3. Які ягоди ми порекомендуємо в якості постачальників вітамінів для зміцнення імунітету?- Шипшина, малину, смородину, костяницю, чорницю.
4. Йде епідемія грипу, до нас в аптеку зайшов чоловік, охочий
захистити свій організм від інфекції не таблетками, а з допомогою рослин. Що ми йому порадимо? - Лимони, часник, цибулю, чорну смородину, плоди шипшини.
5. Людина просить засоби для профілактики порушення зору. Що є в нашій аптеці для нього? - Ягоди чорниці, моркву.
6. У людини нестача йоду в організмі. Що є у нас в аптеці на цей випадок?
- Морська капуста, хурма, фейхоа, насіння яблук, інжир, жимолость.
7. Людина часто застуджується» і просить нас знайти в нашій аптеці засіб, що підвищує імунітет. Що ми йому дамо?- Цибуля, петрушка, обліпиха, пшеничні висівки, часник, зелений чай.
8. Що випишемо тому у кого часто болить голова.? - Волоські горіхи, соя.
9. що порекомендуємо їсти тому, хто повільно росте? М’ясо, боби, гриби

Станція «Валеологічна»
«Медичний огляд зараз ми проведемо з допомогою анкети. Анкета наша розумна допоможе нам зрозуміти, що в нашому організмі нам треба виправляти. Яких продуктів треба нам більше купувати, а від яких нам негайно треба відмовитись..."
Анкети допоможе вивчити ваш раціон харчування.
Анкета «Що ми їмо?» (автор Нікітенко Д.В.):
1.Чи вживаєш ти в їжу локшину швидкого приготування (типу «Ролтон»)? Так / Ні.
2. Якщо вживаєш, то, як часто: 1 раз в день; кілька разів на день, кілька разів на тиждень; кілька разів на місяць; дуже рідко.
3. Чи ти любиш їсти чіпси? Так \Ні
 4. Як часто ти їси чіпси : 1 раз на день, кілька разів на день, 1 раз на тиждень, кілька разів у тиждень, 1 раз у місяць, тільки по святах, дуже рідко
5. Хто тобі купує чіпси: батьки, сам купую, пригощають друзі, бабуся купує.
6. Як часто ти їси ковбасу: 1 раз на день, кілька разів на день, 1 раз на тиждень, кілька разів на тиждень, тільки по святах, взагалі не їм, кілька разів в місяць, дуже рідко.
7. В яку їжу, ти додаєш майонез: у будь-який суп, тільки в борщ, салати, бутерброди, рибне блюдо, яєчню, варені яйця, мажу на шматок хліба, дуже рідко вживаю.
8. У твоїй сім'ї дорослі і діти харчуються однаковими стравами? Так / Ні
9. Дітям готують спеціальні страви: каші, омлети, запіканки, молочні супи, фруктові пюре? Так / Ні
10. Як часто ви п'єте газовані напої (лимонад): 1 раз на день, кілька разів на день, 1 раз у місяць, кілька разів в місяць, тільки на свята, взагалі не п'ю, дуже рідко
11. Жуєш ти жувальні гумки? Так \Ні.
12. Вживаєш ти в їжу супи швидкого приготування або каші швидкого приготування? Так \Ні.
13. Любиш ти додавати в їжу кетчуп? Так \Ні.
14. Любиш ти шоколадні батончики типу «Марс», «Снікерс»? Так \Ні.
15. Як часто ти вживаєш ці солодощі: раз в день, кілька разів на місяць, тільки на свята.
16. Купують тобі батьки міні - торти, рулети? Так \ Ні.
17. Тобі батьки дали гроші, що ти купиш на них з їжі (два продукту): лимонад, яблуко, кириешки, чіпси, бутерброд з ковбасою, молоко, сік, шоколад, моркву, йогурт, сирний сирок, жувальну гумку.
(Якщо ви на 7 питання відповіли «ні» , а на 5 питань «дуже рідко» - то ви харчуєтесь правильно, якщо 4 рази «ні» і 3 рази «дуже рідко» - то треба замислитись над своїм харчуванням, і якщо ці відповіді у вас зовсім не зустрічаються – то ваше харчування зовсім не правильне.

Станція «Історична»
Історія харчування людини дивна і повчальна. Не були наші предки ні вегетаріанцями, ні м'ясоїдами - вони їли все, що вдавалося зловити, зібрати, викопати, тобто вживали як рослинну, так і тваринну їжу.
 СЛ. 12
На столах наших предків буденним було м'ясо: яловичина, свинина, баранина, ведмежатина, зайчатина. Пили коров'яче і кобиляче молоко. М'ясо любили спечене. У свята та неділі їли пироги, млинці, калачі. Ласували солоною, смаженою рибою, риб'ячою ікрою. Любили овочі: горошок, капусту, ріпу парену. Їли житній хліб.
Завдання:
1.Скласти  меню людини минулого:Сніданок: ? Полуденок:? Обід:? Вечеря:?
2. Проаналізувати всі позитивні і негативні сторони такого харчування з сучасної точки зору.


Станція «Літературна»
 Тема харчування в творах наших письменників і поетів
Ось деякі приклади творів:
•А.П. Чехов «Сирена»:
Щі повинні бути гарячі, вогняні. Але краще всього, добродій мій, борщик з буряків на хохляцький манер, з півником. До нього подаються сметана, свіжа петрушка з кропом. Чудово так само розсольник з потрухів і молоденьких нирок, а якщо любите суп, то з супів найкращий, який засипається корінням і зеленими: морквиною, спаржею, цвітною капустою.
•П.І. Мельников-Печерський «Старі роки»:
Чотири лакея закуску на підносах внесли і на столи поставили. Були тут оселедці голландські, німецький сир, ікра лососі з лимоном, ікра стерляді з перцем, балик донський, ковбаси заморські, сьомга архангельська, сир в оцті з Пітера, відварені гриби, огірки подновскі, рижики вятські, оладки. Закусюють годину або дві, поки всі тарілки не очистять, тоді підуть обідати...
•І.С. Шмельов «Літо Господнє»:
Їдять гарячу солонину з огірками, свинину зі сметанним хріном, локшину з гусячими потрохами і розсольник, смаженого гусака з моченими яблуками, порося з гречаною кашею, смажену на чорних сковорідках і млинці з журавлинним варенням.
•М.В. Гоголь «Мертві душі»:
За баранячим боком пішли ватрушки, з яких кожна була набагато більше тарілки, потім індик зростанням з теляти, набитий всяким добром: яйцями, рисом, печінками і невідомо чим...
Завдання :
1. Яке з цих типів харчування ви вважаєте правильним, а яке ні ?
2. Які страви з творів дійшли до наших днів?
3. Які незнайомі страви зустрілися вам при читанні тексту?
4. Яка страва з творів вам не сподобалося і чому?
5. Яка страва з творів ви б з задоволенням спробували зараз?

Станція «Продуктова»
Найчастіше шкідливі для організму продукти школярі вживають по причині того, що вони для них є найсмачнішими.
Ми пропонуємо нашим школярам замінити шкідливі для їхнього організму продукти такими ж смачними, але більш корисними.
1)Сухофрукти, сушені ягоди можна чудово використовувати, замість солодощів - вони смачні, і корисні.
2) Газовані напої рекомендуємо замінити ягідним морсом, киселем або компотом - і смачно, і корисно.
3) Сухарики можна приготувати самим в домашніх умовах, не обсмажуючи їх в жирах і не додаючи гострих приправ. Для цього треба нарізати дрібними шматочками хліб, злегка підсолити його, збризнути водою і обваляти в сушеному кропі або петрушці, а потім підсушити в духовці.
4) Чіпси так само можна приготувати вдома. Картоплю нарізати дуже тонкими, прозорими пластиками, обваляти в сухому кропі, петрушці і обсмажити в невеликій кількості олії. Готові чіпси потримати деякий час на серветці для того, що б видалити надлишки жиру.
5) Міні - тортики, рулетики замінювати виробами домашнього приготування.
6) Ковбасні вироби можна замінювати варених нежирним м'ясом, рибою.
7) Майонез замінювати нежирної сметаною або рослинними маслами.
8) Купувати пряники і печиво без додавання барвників.

Станція «Кулінарна»
На станції «Кулінарна» дітей можна попросити відповісти на питання: «Які продукти ви найбільше не любите?».

А після того, як вони дадуть свої відповіді, запропонувати їм:
1 варіант завдання: Згадати або придумати самим якомога більше страв з «не улюблені» ними продуктів. Перемагає той, хто більше всіх назве страв.
2 варіант завдання: Питання про «улюблених» продукти можна задати заздалегідь. А коли діти прибувають на станцію «Кулінарна» вони вже бачать ці продукти на столах і отримують завдання придумати якомога більше страв з «не улюблені» ними продуктів. Завдання можна виконувати групами або індивідуально. Діти не просто вигадують страви, але ще й готують кілька страв (за вибором) самі. Тому на даній станції необхідно підготувати, крім «не улюблених продуктів ще й тарілки, ножі, ложки, терки, формочки, цукор, мед, рослинне масло, сметану і т.
3 варіант завдання:
         У вас на столі продукти харчування: лимон, яблуко, м'ясо, макарони, капуста, буряк, морква, картопля, цибуля, хліб, цибуля, сіль, перець, часник, квасоля, сметана, олія. Вам необхідно вибрати продукти харчування для варіння борщу
         У вас на столі продукти харчування: молоко, масло, крупа гречана, капуста, цукор, помідор, вода, сіль, мед, цукор. Вам необхідно вибрати продукти харчування для варіння каші.
         У вас на столі продукти харчування: вишня, рис, вода, яблука, цукор, малина, м'ята, чебрець. Вам необхідно вибрати продукти харчування для варіння компоту.


Станція «Фінішна»
         Ми сьогодні ще раз переконалися, що здоров’я значною мірою залежить від самої людини.
         Тільки ми самі маємо регулювати своє харчування.
         Це допоможе нам зберегти власне здоров’я на довгі роки.
Девіз нашого харчування: «Перш ніж за стіл сісти, я подумаю, що……..»

Нагороджуються та відзначаються найбільш активні учасники на всіх станціях.
Підсумкове слово вчителя.

Немає коментарів:

Дописати коментар