четвер, 20 жовтня 2016 р.

урок з біології 8 класу по темі: "Дихання"

Тема: Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції.
Мета:
Освітня. Ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини дихальної системи
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси дихання та їхнє значення; визначати функції органів дихання; розпізнавати органи верхніх та нижніх дихальних шляхів на малюнках; характеризувати їхню будову і функції, процес дихання та його значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Виховна. Виховувати культуру ведення записів, виконання схем і малюнків;бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна презентації «Органи дихання»

Основні поняття та терміни: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені.
Потрібний як повітря
(Народна мудрість)

ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1.     Робота з термінами.
Із поданого переліку термінів обрати ті, які належать до теми «Дихання», а потім відібрати тільки ті, які стосуються людини
( серце, повітряні мішки, носова порожнина, хребет, глотка, трахея, шлунок,гортань, зябра, шкіра, бронхи, кінцівки, легені, головний мозок, рот.


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1.     Мозковий штурм
-         Зверніть увагу на епіграф уроку, про що говорить народна мудрість?(відповіді учнів) І справді, без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона  може витримати не більше п’яти  хвилин. Чому? Це ми і з’ясуємо, вивчивши тему.

(учні записують тему уроку та план роботи: 1. Які етапи дихання. 2. Яке значення дихання 3.  Яка будова і функції органів дихання?).

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Розповідь бесіда вчителя .
- За допомогою якого процесу організм отримує поживні речовини?(травлення)
- А чим поживні речовини доставляються до клітин?(кров’ю)
А далі клітинам для життєдіяльності потрібна ЕНЕРГІЯ. І саме на цій стадії й виявляється сутність дихання, основна роль якого і полягає у вивільненні енергії з поживних речовин за допомогою кисню. Отже дихання разом із травленням є першим етапом обміну речовин та енергії. На якому організм отримує всі необхідні речовини.

Процес дихання складається із трьох етапів:
- зовнішнього дихання;
- транспорт газів;
- внутрішнє дихання.

2. Самостійна робота з підручником  (клас ділиться на три групи) ст. 60, §13
-         Дайте визначення термінам: зовнішнє дихання, транспорт газів, внутрішнє дихання.

Отже, Диханнясукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню, його використання для отримання енергії  і виділення з організму вуглекислого газу.

3. - Яка ж система органів забезпечує процеси дихання?(дихальна система)

Робота з таблицею ст. 66, муляжами, схемами , та презентацією “Будова і функції органів дихання людини”.

4. Які функції виконує дихальна система людини?
Сконструюйте відповідь у вигляді схеми «Функції дихання для організму людини.», слухаючи мою розповідь.
 Ми з вами уже з’ясували, що дихання постачає повітря до легень, де і здійснюється газообмін.
 Крім того дихання є важливим фактором теп­лорегуляції під час випаровування води з поверхні легень, або зігрівання чи охолодження повітря під час вдиху чи видиху.
Легені виконують функцію виділення, оскільки через них виводиться вуглекислий газ і деякі леткі сполуки.
Слиз війчастого епітелію знешкоджує мікроорганізми, затримує пил, зволожує повітря. Ця функція є захисною.
     Гортань містить голосові зв’язки, що призводить до утворення звуку.
     До нюхових рецепторів носової порожнини постійно надходять пахучі речовини, отже дихання має ще й чуттєву функцію.

VІ. Закріплення знань.
1.Виберіть з наведеного переліку функцій ті, що відповідають за­значеним у таблиці органам, і впишіть у таблицю відповідні їм літери.
Органи дихання
Функції
1. Носова порожнина

2. Глотка


3. Гортань

4. Трахея


5. Бронхи

6. Легені

Функції: А. Орга­ни, якими повітря потрапляє до легенів.. Б. Газообмін. В. Зігрівання й очищення повітря.. Г. Хрящова трубка, якою проходить по­вітря. Д. Утворення звуків. Е. Має скупчення лімфатичних мигдаликів

V.Домашнє завдання.
§ 13 “Дихальна система” (для всіх).
Творче завдання (за вибором учнів):
1)      Скласти кросворд з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.

2)     Скласти сенкан «Дихання»

Немає коментарів:

Дописати коментар