субота, 2 грудня 2017 р.

Конспект уроку з біології у 8 класі


Тема: Дихальна система. Органи дихання, їх значення.
Мета. 
Освітня. Почати формувати знання учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини системи; повітроносні шляхи та легені - органи повітряного дихання; особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання життєдіяльності. 
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; визначати функції органів дихання; розпізнавати органи верхніх та нижніх дихальних шляхів на малюнках; характеризувати їхню будову і функції, процес дихання та його значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення. 
Виховна. Виховувати культуру ведення записів, виконання схем і малюнків;бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна презентації «Органи дихання»
Основні поняття та терміни: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання,   носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені.
                                                                                     Потрібний як повітря
                                                                                     (Народна мудрість)

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.                Мозковий штурм(слайд2)
-                    Зверніть увагу на епіграф уроку, про що говорить народна мудрість?(йдеться про щось дуже необхідне)
Справді, без їжі людина може прожити кілька десятків днів, без води – не більше десяти днів, але без повітря вона  може витримати не більше п’яти  хвилин. Чому? Це ми і з’ясуємо, вивчивши тему.(учні записують тему уроку в зошити)


ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1.     Біологічний словник(слайд3)
Диханнясукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню, використання його для окиснення органічних речовин і виділення з нього вуглекислого газу.
2.     Робота з термінами.(слайд 4)
Подається список термінів «Органи» ( серце, повітряні мішки, носова порожнина, хребет, глотка, трахея, шлунок,гортань, зябра, шкіра, бронхи, кінцівки, легені, головний мозок, рот).
а)Із поданого переліку термінів обрати ті, які належать до теми «Дихання»;
б)Відібрати тільки ті, які стосуються людини;
в) Розмістіть їх у порядку проходження повітря

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Будова дихальної системи
1.                Слово вчителя
Будову дихальної системи будемо вивчати працюючи в творчій співпраці. Про кожний відділ системи дихання ваші однокласники підготували презентацію. По ходу їх виступів ми з вами будемо створювати опорний конспект у вигляді таблиці: «Будова дихальної системи» ДОДАТОК1
2.                Доповідь «Носова порожнина»(учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, заповнюють таблицю)
-                    Проблемне питання: « Провели експеримент: піддослідним кролям взимку у  ніздрі вставили пробочки і повітря надходило через рот. Кролі захворіли на запалення легень. Чому?(Коли повітря надходить в глотку через ротову порожнину , воно не має можливості зігрітися, очиститися від мікроб і вірусів. Саме тому кролі захворіли)
-                    Висновок: потрібно дихати  носом.
3.                Доповідь «Носоглотка» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, заповнюють таблицю)
-                    Проблемне питання: «Після якого процесу нам бажають «Будьте здорові!»(чхання) А коли виникає чхання? (Чхання відбувається при подразненні слизової оболонки носоглотки пилом, мікробами та іншими частинками, які потрапляють туди при диханні. Організм, захищаючись від сторонніх тіл, здійснює потужний і різкий видих – пчіх, позбавляючись тим самим від них. Швидкість при цьому може досягати 170 км / год, кількість виведених частинок – 100 тисяч, а «радіус польоту» – 9 метрів. Зупинити процес чхання практично неможливо, оскільки це безумовний рефлекс, який ми набуваємо з народження..)
-                    Висновок: носоглотка має захисне значення.
4.                Доповідь»Гортань» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, муляжі, заповнюють таблицю)
-                    Проблемне питання:Що таке кадик? Як він впливає на голос юнаків?( У період статевого дозрівання гортань збільшується і на горлі стає помітним виступ – кадик, якого ще називають Адамове яблуко. Він складається із двох пластинок щитоподібного хряща гортані. Звичайно, особливо він стає помітним у хлопців вже з підліткового віку. Такі різкі зміни заважають юнакам володіти своїм голосом, і тому період росту гортані називають «ломкою» або «мутацією» голосу. Потім поступово голос стає чоловічим, тобто все нижчим.)Висновок: значення гортані в утворенні голосу.
5.                Доповідь «Трахея» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, заповнюють таблицю)
Проблемне питання:Чому є небезпечним потраплянням в трахею сторонніх предметів? Яка на це реакція організму ?( Чужорідне тіло в трахею людини може потрапити двома способами: через ротову порожнину або в результаті травми шийного відділу, грудної клітки. Сторонні тіла в трахеї моментально викликають біль, задуха або спазм, при цьому може зовсім пропасти голос. На щастя організм людини влаштований так, що саме в цей момент спрацьовує механізм захисту, який найчастіше виражається сильним, задушливим кашлем і блювотним рефлексом. У більшості випадків цього буває достатньо, для того, щоб звільнити трахею від сторонніх предметів. Якщо організму не вдалося самостійно звільнитися від чужорідного тіла, необхідно термінове втручання фахівців-медиків,.)
-                    Висновок:трахея виконує функцію проведення повітря і захисту
6.                Доповідь «Бронхи» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, заповнюють таблицю)
Проблемне питання:Що таке бронхіт? Чому він буває частіше у дітей ніж у дорослих?( Бронхіт - це запалення бронхів. У бронхи разом з повітрям проникають бактерії, віруси і алергени і все це може спровокувати запалення слизової бронхів. не буває такого, що вірус потрапив в ніс і батьки щось не так лікували і вірус опустився нижче. Найчастіше буває так, що у дитини забитий ніс і він дихає ротом, тоді слиз в бронхах загусає і з`являється хрип і кашель.)
-         Висновок: бронхи,як і трахея здійснює функцію проведення і захисту
1.                Доповідь «Легені» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику, заповнюють таблицю)
-                    Проблемне питання: Якщо занурити у воду кусочок провареної і сирої легені, то сира легеня не тоне, Чому?( Легені в людини, як і у всіх ссавців, мають альвеолярну будову. Порожнина альвеол заповнена повітрям. Під час вдиху атмосферне повітря надходить до легень і в альвеолах змішується з повітрям, яке залишилося в них після видиху.)Висновок: легені здійснюють функцію газообміну.
VІ. Узагальнення  знань.
1.                Вправа «Розташуй послідовно».
А тепер давайте повернемося з вами до роботи з термінами, які на початку уроку ви відібрали розташуємо їх у порядку проходження повітря. (один учень виконує, інші аналізують)
2.                Вправа «Встанови відповідність»
Встановіть відповідність між органами і функціями, які вони виконують. (учні по черзі виходять до дошки вибирають із запропонованого переліку функцію і підставляють її до потрібного органа)
3.Оберіть зайвий термін і поясніть чому:
           - гортань, шлунок, трахея           - зволожує, очищає, розщеплює
           - білки, вуглекислий газ, кисень

V.Домашнє завдання.
§ 13 “Дихальна система” , відповісти на питання параграфу(для всіх).
Творче завдання (за вибором учнів):
1)               Скласти кросворд з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.
3)               Скласти тести по темі «Дихання»

Додаток 1 «Будова дихальної системи»
Орган системи дихання
Будова
Значення для організму
Носова порожнина
Містить носові ходи, які вкриті слизовою оболонкою, пронизаною кровоносними судинами, залозами, нюховими рецепторами і вкрита війками
Терморегуляція, зволоження і знезараження повітря.
Відчуття запаху
Носоглотка


Перетинає дихальні і травні шляхи. Містить лімфатичні скупчення мигдалики.
Проходженні і знезараження повітря
Гортань





Лійкоподібний орган, утворений кількома, з’єднаними рухомо, хрящами. Між хрящами є голосові зв’язки, що утворюють голосову щілину. Вхід у гортань прикриває надгортанник
Розмежування травної і дихальної системи. Утворення  голосу.
Трахея


Трубка перед стравоходом, складається з 16-18 напівкілець. Внутрішня поверхня вистелена війчастим епітелієм
Проходження повітря з гортані до бронхів і назад
Бронхи



Складається з хрящових кілець. Разом з судинами і нервами входять у легені і розгалужуються, в правій на три гілки, а в лівій - на дв, утворюючи бронхіальне дерево.
Проходження повітря від трахеї до альвеол і назад
Легені
Легені заповнені легеневими пухирцями – альвеолами. Парний орган. Права складається з трьох часток, ліва – з двох. Вкриті плеврою, яка утворена двома листками, вірхній зростається з грудною порожниною, а внутрішній – з повітроносною тканиною, а між ними плевральна порожнина,заповнена рідиною.
Газообмін між кров’ю і повітрям.


            


Немає коментарів:

Дописати коментар