Тема:
Дихальна система. Органи дихання, їх значення.
Мета.
Освітня. Почати формувати знання учнів про дихальну систему
людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути
складові частини системи; повітроносні шляхи та легені - органи повітряного
дихання; особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання
життєдіяльності.
Розвиваюча.
Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє
значення; визначати функції органів дихання; розпізнавати органи верхніх та
нижніх дихальних шляхів на малюнках; характеризувати їхню будову і функції,
процес дихання та його значення; уміння виділяти головне та робити відповідні
висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Виховна. Виховувати культуру ведення записів, виконання схем і
малюнків;бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.
Тип уроку.
Засвоєння нових знань.
Матеріали та
обладнання: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна
презентації «Органи дихання»
Основні
поняття та терміни: зовнішнє дихання,
внутрішнє дихання, носоглотка, гортань,
трахеї, бронхи, альвеоли, легені.
Потрібний як
повітря
(Народна
мудрість)
ХІД УРОКУ
І. Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.
Мозковий штурм(слайд2)
-
Зверніть увагу на
епіграф уроку, про що говорить народна мудрість?(йдеться про щось дуже необхідне)
Справді, без їжі людина може прожити кілька десятків
днів, без води – не більше десяти днів, але без повітря вона може витримати не більше п’яти хвилин. Чому? Це ми і з’ясуємо, вивчивши
тему.(учні записують тему уроку в зошити)
ІІ. Актуалізація
опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1. Біологічний
словник(слайд3)
Дихання
– сукупність процесів, унаслідок яких
відбувається поглинання організмом кисню, використання його для окиснення
органічних речовин і виділення з нього вуглекислого газу.
2. Робота з термінами.(слайд 4)
Подається список термінів «Органи» ( серце, повітряні
мішки, носова порожнина, хребет, глотка, трахея, шлунок,гортань, зябра, шкіра,
бронхи, кінцівки, легені, головний мозок, рот).
а)Із поданого переліку термінів обрати ті, які
належать до теми «Дихання»;
б)Відібрати тільки ті, які стосуються
людини;
в) Розмістіть їх у порядку проходження повітря
ІІІ.
Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Будова
дихальної системи
1.
Слово вчителя
Будову дихальної системи будемо вивчати
працюючи в творчій співпраці. Про кожний відділ системи дихання ваші
однокласники підготували презентацію. По ходу їх виступів ми з вами будемо
створювати опорний конспект у вигляді таблиці: «Будова дихальної системи» ДОДАТОК1
2.
Доповідь
«Носова порожнина»(учні слухають, розглядають малюнки в підручнику,
заповнюють таблицю)
-
Проблемне питання:
« Провели експеримент:
піддослідним кролям взимку у ніздрі
вставили пробочки і повітря надходило через рот. Кролі захворіли на запалення
легень. Чому?(Коли повітря надходить в глотку через
ротову порожнину , воно не має можливості зігрітися, очиститися від мікроб і
вірусів. Саме тому кролі захворіли)
-
Висновок: потрібно дихати носом.
3.
Доповідь
«Носоглотка» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику,
заповнюють таблицю)
-
Проблемне питання: «Після якого процесу нам бажають
«Будьте здорові!»(чхання) А коли виникає чхання? (Чхання відбувається при подразненні слизової оболонки носоглотки пилом,
мікробами та іншими частинками, які потрапляють туди при диханні. Організм,
захищаючись від сторонніх тіл, здійснює потужний і різкий видих – пчіх,
позбавляючись тим самим від них. Швидкість при цьому може досягати 170 км /
год, кількість виведених частинок – 100 тисяч, а «радіус польоту» – 9 метрів.
Зупинити процес чхання практично неможливо, оскільки це безумовний рефлекс,
який ми набуваємо з народження..)
-
Висновок: носоглотка має захисне значення.
4.
Доповідь»Гортань» (учні
слухають, розглядають малюнки в підручнику, муляжі, заповнюють таблицю)
-
Проблемне питання:Що таке кадик? Як він впливає на
голос юнаків?( У період статевого
дозрівання гортань збільшується і на горлі стає помітним виступ – кадик, якого
ще називають Адамове яблуко. Він складається із двох пластинок щитоподібного
хряща гортані. Звичайно, особливо він стає помітним у хлопців вже з
підліткового віку. Такі різкі зміни заважають юнакам володіти своїм голосом, і
тому період росту гортані називають «ломкою» або «мутацією» голосу. Потім
поступово голос стає чоловічим, тобто все нижчим.)Висновок: значення гортані в утворенні
голосу.
5.
Доповідь
«Трахея» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику,
заповнюють таблицю)
Проблемне питання:Чому є небезпечним потраплянням в
трахею сторонніх предметів? Яка на це реакція організму ?( Чужорідне тіло в трахею людини може потрапити двома способами: через
ротову порожнину або в результаті травми шийного відділу, грудної клітки.
Сторонні тіла в трахеї моментально викликають біль, задуха або спазм, при цьому
може зовсім пропасти голос. На щастя організм людини влаштований так, що саме в
цей момент спрацьовує механізм захисту, який найчастіше виражається сильним,
задушливим кашлем і блювотним рефлексом. У більшості випадків цього буває
достатньо, для того, щоб звільнити трахею від сторонніх предметів. Якщо
організму не вдалося самостійно звільнитися від чужорідного тіла, необхідно
термінове втручання фахівців-медиків,.)
-
Висновок:трахея виконує функцію проведення повітря і
захисту
6.
Доповідь
«Бронхи» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику,
заповнюють таблицю)
Проблемне
питання:Що таке бронхіт? Чому він буває частіше у дітей ніж у дорослих?( Бронхіт - це запалення бронхів. У бронхи
разом з повітрям проникають бактерії, віруси і алергени і все це може
спровокувати запалення слизової бронхів. не буває такого, що вірус потрапив в
ніс і батьки щось не так лікували і вірус опустився нижче. Найчастіше буває
так, що у дитини забитий ніс і він дихає ротом, тоді слиз в бронхах загусає і
з`являється хрип і кашель.)
-
Висновок: бронхи,як і трахея здійснює функцію
проведення і захисту
1.
Доповідь
«Легені» (учні слухають, розглядають малюнки в підручнику,
заповнюють таблицю)
-
Проблемне питання: Якщо занурити у воду кусочок
провареної і сирої легені, то сира легеня не тоне, Чому?( Легені в людини, як і у всіх ссавців, мають
альвеолярну будову. Порожнина альвеол заповнена повітрям. Під час вдиху
атмосферне повітря надходить до легень і в альвеолах змішується з повітрям, яке
залишилося в них після видиху.)Висновок:
легені здійснюють функцію газообміну.
VІ. Узагальнення знань.
1.
Вправа «Розташуй
послідовно».
А тепер давайте повернемося з вами до
роботи з термінами, які на початку уроку ви відібрали розташуємо їх у порядку
проходження повітря. (один учень виконує, інші аналізують)
2.
Вправа «Встанови
відповідність»
Встановіть відповідність між органами і
функціями, які вони виконують. (учні по черзі виходять до дошки вибирають із
запропонованого переліку функцію і підставляють її до потрібного органа)
3.Оберіть зайвий термін і поясніть
чому:
- гортань, шлунок, трахея - зволожує, очищає, розщеплює
- білки, вуглекислий газ, кисень
V.Домашнє завдання.
§ 13 “Дихальна система” , відповісти на питання
параграфу(для всіх).
Творче завдання (за вибором учнів):
1)
Скласти кросворд
з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.
3)
Скласти тести по
темі «Дихання»
Додаток 1 «Будова дихальної
системи»
Орган системи дихання
|
Будова
|
Значення для організму
|
Носова порожнина
|
Містить
носові ходи, які вкриті слизовою оболонкою, пронизаною кровоносними судинами,
залозами, нюховими рецепторами і вкрита війками
|
Терморегуляція,
зволоження і знезараження повітря.
Відчуття
запаху
|
Носоглотка
|
Перетинає
дихальні і травні шляхи. Містить лімфатичні скупчення мигдалики.
|
Проходженні
і знезараження повітря
|
Гортань
|
Лійкоподібний
орган, утворений кількома, з’єднаними рухомо, хрящами. Між хрящами є голосові
зв’язки, що утворюють голосову щілину. Вхід у гортань прикриває надгортанник
|
Розмежування
травної і дихальної системи. Утворення
голосу.
|
Трахея
|
Трубка
перед стравоходом, складається з 16-18 напівкілець. Внутрішня поверхня
вистелена війчастим епітелієм
|
Проходження
повітря з гортані до бронхів і назад
|
Бронхи
|
Складається
з хрящових кілець. Разом з судинами і нервами входять у легені і розгалужуються,
в правій на три гілки, а в лівій - на дв, утворюючи бронхіальне дерево.
|
Проходження
повітря від трахеї до альвеол і назад
|
Легені
|
Легені
заповнені легеневими пухирцями – альвеолами. Парний орган. Права складається
з трьох часток, ліва – з двох. Вкриті плеврою, яка утворена двома листками,
вірхній зростається з грудною порожниною, а внутрішній – з повітроносною
тканиною, а між ними плевральна порожнина,заповнена рідиною.
|
Газообмін
між кров’ю і повітрям.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар