пʼятниця, 15 січня 2016 р.

Конспекти уроків з природознавства

Тема: Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організм чинників неживої природи
Мета:
-         Навчальна: сформувати знання про умови життя, поняття про чинники неживої природи, види середовища, розкрити вплив умов існування на розвиток живих організмів;
-         Розвивальна: розвивати вміння спостерігати за об’єктами, узагальнювати матеріал, робити висновки
-         Виховна: виховувати ціннісне ставлення до живої природи, прагнення досліджувати навколишній світ
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання: лабораторний посуд, речовини, схеми, підручник, зошит.
Очікувані результати: учні повинні знати умови життя на нашій планеті, пристосування організмів до періодичних змін умов середовища, вплив на організми чинників неживої природи.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Оцінка настрою на початку уроку «твій настрій»(слайд 1)
І.Актуалізація опорних знань.
Прийом «Інтелектуальна розминка»(слайд 2)
-         Які живі організми ми вивчили?(рослини, тварини, риби, бактерії)
-         За якими властивостями ви їх відносите до живих організмів?(ріст, розвиток, живлення, обмін, розмноження)
-         Чим відрізняються від рослин тварини?( рослини утворюють органічні речовини і не переміщуються, а тварини споживають готові органічні речовини і переміщуються в просторі)
-         До якої групи, до рослин, чи тварин ми відносимо гриби?( це окрема група, які як тварини живляться і як рослини не рухаються)
-         А які організми ми називаємо бактерії?(мікроскопічні, без ядра)
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
 “Навчання без міркування – даремне,
 міркування без навчання – небезпечне”.
Конфуцій

Прийом «Евристична бесіда»
-         В чому ми з вами мешкаємо?( в будинках)
-         А, що є в будинках для нашого комфорту?(для відпочинку-ліжко, для навчання-стіл, шафа, комп’ютер, для тепла-плита)
-         А, що є домівкою для всіх живих організмів разом? (планета Земля)
-         А які ж умови є на нашій планеті Земля для життя організмів?(вода, повітря, тепло)
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми і мети уроку(отже сьогодні на уроці ми з вами і розглянемо які умови забезпечують життя на Землі та як вони впливають на живі організми)
(учні записують тему уроку)
Прийом «Асоціативний кущ»(слайд 3)

Розповідь учителя про умови на планеті Земля.
-         Ви пам’ятаєте, яка відстань від Землі до Сонця(150 млн. км.)
          Земля знаходиться не так близько до Сонця, як Меркурій, і тому не розпечена до дуже високих температур. І не так далеко, як  Сатурн, тому на ній не так холодно. Така відстань виявляється придатною для того, щоб на нашій планеті було достатньо води в рідкому агрегатному стані. А це дуже важливо. Адже вода і життя – поняття споріднені.
          Всіх  мешканців нашої планети Земля, по іншому ще називають  «діти Сонця». Ця зірка дає нам тепло і світло. Без світла не можуть рости й розвиватися рослини. А рослини, як ви вже знаєте  дають необхідні для життя речовини іншим організмам. Таким чином, сонячне світло, «перероблене» рослинами, є майже в кожній живій істоті на планеті.
          Більшості організмам на Землі, включаючи і людину, для дихання потрібен кисень, а рослинам життєво важливим є вуглекислий газ.  Джерелом кисню і вуглекислого газу є повітря.
Словникова робота (заповнюють словничок у робочих зошитах)
Робота з малюнком (ст173, мал145.
Давайте розглянемо різних тварин на трьох малюнках (птаха, рибу і вовчка). Чи в однакових умовах мешкають дані організми?
Тобто кожен організм живе в умовах, які сприятливі для його росту, розвитку, розмноження і т.д. А все, що його оточує це – називають середовищем існування  (записують визначення)
А які ж середовища життя існують?
(виконують завдання 1. В зошиті)
На організми у різних середовищах впливають різні чинники(слайд4)
Прийом «Гронування»
Робота в зошиті (заповнити схему 2)

 Фізкультхвилинка(слайд 5)
Повіяв теплий вітерець.(Руками змахи до грудей.)
Прийшла весна, зимі кінець!(Плеснути в долоні.)
До сонця руки підіймуІ помахаю так йому.(Змахи руками.)
Весні вклонюсь.(Нахили тулуба.)
І до травички доторкнусь.(Присісти.)
А потім встану, посміхнусьІ до роботи повернусь.
Робота з пудручником
( учні читають текст підручника «Про чинники неживої природи» - вода, тепло, повітря, світло)
Прийом «Павучок»(підібрати відповідні ознаки для чинників природи: вода – входить до складу клітин, розчиняє поживні речовини, транспортує речовини, є середовищем життя, забезпечує життя; тепло – забезпечує життя, потрібне для розмноження і розвитку, зігріває організми, забезпечує життя; світло – для утворення рослинами органічних речовин, впливає на ріст, допомага орієнтуватися в просторі, забезпечує життя; повітря – джерело кисню, джерело  вуглекислого газу, забезпечує життя )

У. Практична частина.
Теорія без практики - мертва,
 практика без теорії - сліпа.
 - В. Зубков
учні досліджують проростання насіння, яке перебувало в різних умовах. Результати своїх спостережень записують в таблицю в рубриці «Сторінка природодослідника»
№ тарілки
Умови, створені для насіння
Результат досліду
1
Вологість, тепло, повітря(шафа)

2
Вологість, тепло, світло, повітря(вікно)

3
Вологість, повітря(холодне)


Учні заповнюють таблицю в зошиті, аналізують її і роблять і записують висновок.
УІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Прийом «Діаграмма Венна»


УІІ. Домашнє завдання
1.     Прочитати параграф 40
2.     Виконати завдання в зошиті №4, 5

3.     Творче завдання скласти сенкан за темою



Тема: Способи розділення сумішей. Практичне заняття «Розділення сумішей фільтруванням».

Мета: навчити способам розділення сумішей – відстоювання, фільтрування, випаровування; розвивати уявлення про різноманітність речовин, навички проводити досліди, спостережливість; виховувати цікавість до дослідницької роботи.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання: лабораторний посуд, речовини, схеми, підручник, зошит.

Очікувані результати: учні повині уміти розділяти суміші, застосовувати ці знання і вміння у повсякденному житті.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
Оцінка настрою на початку уроку «Вибери настрій»

ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.«Інтелектуальна розминка»
-         Що таке речовина?
-         Які речовини називають чистими?
-         З чого складається суміш?
-         Чи зберігають свої властивості речовини у суміші?
-         Де використовують суміші?
2. Біля дошки розділити дані речовини на чисті і суміші ( два учні біля дошки, інші на місті)
Речовини:
1-ий учень :крохмаль, сіль, повітря, морська вода, залізо, скло, цукор, компот.
2-ий учень: оцет, мінеральна вода, залізо, чай, борошно, молоко

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Вчитель.
Діти давайте пригадаємо казку про Попелюшку. Яке завдання дала мачуха Попелюшці, щоб вона не пішла на бал? (розділити змішані різні зернята)
Ми з вами сьогодні також будемо вчитися розділяти різні суміші.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Словникова робота в зошиті
Розділити суміш означає…
2.     Демонстрація:
Дослід 1. Відстоювання
Дослід 2. Фільтрування
Дослід 3. Випарювання
Дослід 4. Дія магнітом

3.     Робота в робочому зошиті
Словникова робота (способи розділення сумішей…)
Завдання 1 підписати малюнки
Завдання 2. Доповнити речення
Завдання 3. З’єднати стрілками

У. Практична частина
Виконання практичного занняття за інструкцією підручника

УІ. Підсумок уроку
-         Що вивчили на уроці?
-         Що найбільше сподобалось?

УІІ. Домашнє завдання
Вивчити параграф 9
Виконати завдання в зошиті 4 на ст.20 і 5 на ст.21















Немає коментарів:

Дописати коментар