пʼятниця, 15 січня 2016 р.

Конспекти уроків з біології


Тема: Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції.
Мета:
Освітня. Ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини дихальної системи
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси дихання та їхнє значення; визначати функції органів дихання; розпізнавати органи верхніх та нижніх дихальних шляхів на малюнках; характеризувати їхню будову і функції, процес дихання та його значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Виховна. Виховувати культуру ведення записів, виконання схем і малюнків;бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна презентації «Органи дихання»

Основні поняття та терміни: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені.
Потрібний як повітря
(Народна мудрість)

ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1.     Робота з термінами.
Із поданого переліку термінів обрати ті, які належать до теми «Дихання», а потім відібрати тільки ті, які стосуються людини
( серце, повітряні мішки, носова порожнина, хребет, глотка, трахея, шлунок,гортань, зябра, шкіра, бронхи, кінцівки, легені, головний мозок, рот.


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1.     Мозковий штурм
-         Зверніть увагу на епіграф уроку, про що говорить народна мудрість?(відповіді учнів) І справді, без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона  може витримати не більше п’яти  хвилин. Чому? Це ми і з’ясуємо, вивчивши тему.

(учні записують тему уроку та план роботи: 1. Які етапи дихання. 2. Яке значення дихання 3.  Яка будова і функції органів дихання?).

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Розповідь бесіда вчителя .
- За допомогою якого процесу організм отримує поживні речовини?(травлення)
- А чим поживні речовини доставляються до клітин?(кров’ю)
А далі клітинам для життєдіяльності потрібна ЕНЕРГІЯ. І саме на цій стадії й виявляється сутність дихання, основна роль якого і полягає у вивільненні енергії з поживних речовин за допомогою кисню. Отже дихання разом із травленням є першим етапом обміну речовин та енергії. На якому організм отримує всі необхідні речовини.

Процес дихання складається із трьох етапів:
- зовнішнього дихання;
- транспорт газів;
- внутрішнє дихання.

2. Самостійна робота з підручником  (клас ділиться на три групи) ст. 60, §13
-         Дайте визначення термінам: зовнішнє дихання, транспорт газів, внутрішнє дихання.

Отже, Диханнясукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню, його використання для отримання енергії  і виділення з організму вуглекислого газу.

3. - Яка ж система органів забезпечує процеси дихання?(дихальна система)

Робота з таблицею ст. 66, муляжами, схемами , та презентацією “Будова і функції органів дихання людини”.

4. Які функції виконує дихальна система людини?
Сконструюйте відповідь у вигляді схеми «Функції дихання для організму людини.», слухаючи мою розповідь.
 Ми з вами уже з’ясували, що дихання постачає повітря до легень, де і здійснюється газообмін.
 Крім того дихання є важливим фактором теп­лорегуляції під час випаровування води з поверхні легень, або зігрівання чи охолодження повітря під час вдиху чи видиху.
Легені виконують функцію виділення, оскільки через них виводиться вуглекислий газ і деякі леткі сполуки.
Слиз війчастого епітелію знешкоджує мікроорганізми, затримує пил, зволожує повітря. Ця функція є захисною.
     Гортань містить голосові зв’язки, що призводить до утворення звуку.
     До нюхових рецепторів носової порожнини постійно надходять пахучі речовини, отже дихання має ще й чуттєву функцію.

VІ. Закріплення знань.
1.Виберіть з наведеного переліку функцій ті, що відповідають за­значеним у таблиці органам, і впишіть у таблицю відповідні їм літери.
Органи дихання
Функції
1. Носова порожнина

2. Глотка


3. Гортань

4. Трахея


5. Бронхи

6. Легені

Функції: А. Орга­ни, якими повітря потрапляє до легенів.. Б. Газообмін. В. Зігрівання й очищення повітря.. Г. Хрящова трубка, якою проходить по­вітря. Д. Утворення звуків. Е. Має скупчення лімфатичних мигдаликів

V.Домашнє завдання.
§ 13 “Дихальна система” (для всіх).
Творче завдання (за вибором учнів):
1)      Скласти кросворд з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.
2)     Скласти сенкан «Дихання»



Тема: Еритроцити. Групи крові. Переливання крові. Лаб.роб. «Мікроскопічна будова крові»
Мета: вивчити будову еритроцитів і довести, що їх будова відповідає функціям; ознайомитися з групами крові і правилами переливання; продовжити розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до здоров’я.
Обладнання:таблиці, схеми, додаткова література.
ХІД УРОКУ
О, кров! Ти – дарувальниця життя!
О, кров! Життя ти рятівниця!

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
Зверніть увагу на епіграф до уроку. Наші предки вважали, що кров і життя – це одне і те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості.
Вони не могли пояснити таке надзвичайне ставлення до крові. І вже тоді задумувалися, чому кров така важлива для людини? А чи однакова кров у людей і тварин? Чому вона такого кольору ? Від чого це залежить?
Відповіді на ці запитання і на багато інших ми дамо на сьогоднішньому уроці.
Але перш ніж почати новий матеріал, повторимо те, що ми вже знаємо про кров. Пригадайте склад крові і її функції та доповніть схеми. (учні працюють в парах)
КРОВ
_________________                                                                              ____________
 

ФУНКЦІЇ КРОВІ
 



_
_
_
(поживназахисна, терморегулююча, , видільна, регуляторна)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
-         Розповідь учителя
      На попередньому уроці ми вже багато чого вивчили про еритроцити. А сьогодні продовжимо заповнювати таблицю, яку розпочали.
   Еритроцити у крові людини мають форму двовгнутого диска, що значно збільшує поверхню для транспорту речовин. Стовбурна клітина з якої в червоному кістковому мозку утворюється еритроцит має ядро, але під час дозрівання ядро виходить за межі клітини.
       Місце втраченого ядра займає пігмент гемоглобін, що містить білкову частину – глобін та небілкову – гем, до складу якого входить Ферум, саме тому колір крові червоний.(міф про юнака, що хотів зробити каблучку з заліза)
-         робота з підручником – ст. 56 іл.3.4 дописати в таблицю
Ознаки
Еритроцити
Лейкоцити
Тромбоцити
1.      Форма
Двовігнутий диск


2.      Кількість в 1л.
5 млн


3.      Колір
червоний


4.      Тривалість життя
120 діб


5.      Місце утворення
Червоний кістковий мозок


6.      Місце руйнування
Селезінка, печінка


7.       Наявність ядра
немає


-         Розповідь учителя Основна функція еритроцитів – транспорт речовин. Гемоглобін має унікальну властивість утворювати сполуки з газами.
(У легенях)Гемоглобін + кисень = оксигемоглобін(нестійка сполука)  артеріальна кров тече до тканин, де оксигемоглобін віддає кисень
Гемоглобін + СО2 = карбгемоглобін(нестійка сполука)          венозна кров тече в легені і віддає вуглекислий газ.
Гемоглобін +СО= кароксигемоглобін(стійка сполука)
-          Повідомлення учня про карбоксигемоглобін
Сполука гемоглобіну з чадним газом є дуже небезпечною. Якщо у повітрі 0,5% СО, то з ним з’єднується більше 50% еритроцитів,а це рівноцінно втраті 50% еритроцитів, оскільки вони вже не здатні здійснювати транспорт кисню до клітин. Процес утворення карбоксигемоглобіну зворотній, але потрібне негайне і тривале перебування на свіжому повітрі. Отруєння чадним газом може призвести і до трагічного наслідку, якщо потерпілому вчасно не надати допомогу.
Тепер дізнаємося чи у всіх організмів однакові еритроцити, розглянемо таблицю і виконаємо лабораторну роботу.
-         Виконання лабораторної роботи «Мікроскопічна будова крові»
Ознаки
Еритроцити людини
Еритроцити жаби
Кількість


Розмір


Наявність ядра


Форма


Колір


-         Проблемне питання:
Папа Римський Інокентій УІІІ, який не хотів старіти, наказав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх чотирьох?(недокрів’я і різні групи крові)
-          Повідомлення учня про недокрів’я
При крововтраті зменшується кількість еритроцитів, що призводить до зменшення гемоглобіну. Кров переносить менше кисню, від чого настає киснева недостатність. Такий стан називається недокрів’ям, або анемією. Вона може виникнути також при різних захворюваннях, у період статевого дозрівання, нестачею вітамінів та під час вагітності. Це впливає на розумову діяльність та фізичну працездатність людини.
- учитель
Чому ж тоді помер папа, якщо йому влили кров а не забрали?
-          Повідомлення учня про групи крові
Першим довів можливість оживити тварину переливанням крові англієць Лоуер(1666р). Обезкровленій собаці в його судини влили кров іншої собаки і він ожив.
Перше переливання від людини людині було в Англії в 1819р. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив переливання породіллі. Але далі було багато невдач з247 переливань 176 закінчилися смертю.
І тільки в1901 австрієць Ландштейнер і в 1903 чех Янський виявили у людини 4 групи крові.
- розповідь учителя
 Виявляється спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але і наявність білків у еритроцитах і плазмі крові. Цей набір у кожної людини постійний, але свій.
Група крові
Аглютиногени в еритроцитах
Аглютиніни в плазмі
І (О)
Немає
а      і   в
ІІ (А)
А
в
ІІІ (В)
В
а
ІУ (АВ)
АВ
немає
У людей які мають в еритроцитах білок (А), у плазмі ніколи не буває білка (а), а за наявності білка (В) ніколи немає білка (в). якщо людині з І групою крові влити , наприклад, ІІ або ІІІ то буде склеювання еритроцитів – аглютинація.
Донор
Реципієнт
І
ІІ
ІІІ
ІУ
І
+
-
-
-
ІІ
+
+
-
-
ІІІ
+
-
+
-
ІУ
+
+
+
+
-         Розповідь учителя
      Окрім груп, під час переливання слід враховувати і так званий білок резус-фактор, який був названий в честь макак-резус, у яких був вперше виявлений у 1940 р. Якщо в крові є резус-фактор то таких людей і їх кров називають резус-позитивними, інших резус-негативними. І якщо людині з резус-позотивною кров’ю влити кров резус-негативну і навпаки, то також буде аглютинація, тобто склеювання еритроцитів.
ІУ. Підсумкове узагальнення.
-         Що нового ми дізналися на уроці?
-         Де можна використати знання отримані на уроці
У.  Домашнє завдання.
Вивчити параграф. Оформити лабораторну роботу. Скласти п’ять тестів.

Тема : Пам’ять. Види пам’яті.
Мета: дати учням уявлення про природу, види, якості пам’яті; розкрити суть механізму запам’ятовування; розвивати навики досліджувати особисту пам’ять; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: презентація «Пам’ять»
ХІД УРОКУ
Людина, позбавлена пам’яті, по суті,
 перестає бути людиною.
Ч. Айтматов.

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
(слайд1)
Бесіда за питаннями.
-         Як ви розумієте епіграф до уроку?
-         А що ви вже знаєте про пам’ять?
-         І що б ви хотіли  про неї дізнатися?
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Повідомлення теми і мети уроку(Слайд 2)
2.     Формування понять : пам’ять, запам’ятовування, забування.(слайд 3)
3.     Розповідь учителя. У 50-х роках ХХ ст.. великий математик Джон Нейман зробив сенсаційне повідомлення про те, що людський розум може вмістити 10 у 20 степені одиниць інформації! Разом з тим вражають уяву факти, які здаються неможливими. Історики твердять, що Юлій Цезар та Олександр Македонський знали в обличчя і по імені всіх своїх солдат. А це близько 30 тисяч людей! Як же вдається людям запам’ятовувати інформацію? Психологи виділяють такі стадії запам’ятовування (слайд 4):
Оперативна
(сенсорна)
(до 10 с)
Первинна
(короткочасна)
(20-40 с)
Вторинна
(кілька хвилин до кількох років)
Третинна
(довготривала, все життя)
4.     Складання схеми «Види пам’яті». (Слайд 5) Ми записуємо текст не контролюючи рухи своїх рук(моторна); згадуючи випадок із життя відчуваємо піднесення, або пригнічення(емоційна); дивлячись на лимон, відчуваємо його кислий присмак (образна); почувши одне слово, можемо скласти за ним текст (логічно-змістовна).
ІІІ. Практична робота
Тема : Дослідження різних видів пам’яті
Хід роботи
1.     Дослідження зорової пам’яті а) розглянути плакат із словами за 10 с. і записати по пам’яті в довільному порядку(школа, рік, підсніжник, курча, ліс, мир, нафта, вовк, гелікоптер, реклама); б) подивитись на плакат із цифрами за 10 с.  і записати(17,53, 98, 11, 4, 81, 13, 2, 59, 71); в) відтворіть по пам’яті малюнки.
ЗП=а+б+в/3
(слайди 6,7,8,9)
ІУ. Узагальнення і систематизація знань
Учитель:Пам’ять – дивне явище. Інколи буває дуже важко щось запам’ятати і як легко щось забути. А буває так: запам’ятаєш щось одне, а пригадуєш зовсім інше. Або: запам’ятаєш щось дуже міцно, потім не можеш нічого згадати. Саме тому потрібно працювати над своєю пам’яттю. Давайте опрацюємо правила тренування пам’яті: (слайд 10)
1.     Думайте (не зубріть)
2.     Учіть по частинах. (Їжте слона по частинам)
3.     Від А до Я(весь параграф чи вірш сприймайте цілим)
4.     Правило асоціації (якщо – то…, перенесення на іншу особу, предмет)
5.     Ефект вішалки (запам’ятати числа порівнюючи з відомими подіями, або датами народження родичів)
У. Підсумок уроку. Оцінювання.
УІ. Домашнє завдання.
Вивчити параграф.
Підготувати повідомлення про «Стрес»

Урок 49
Тема:Формування екосистеми.
Мета. сформувати поняття про біоценоз, біогеоценоз, екосистему; охарактеризувати їх структуру і властивості; з’ясувати взаємозв’язки організмів у біогеоценозах та зміни в них. розвивати уміння логічно мислити, робити висновки та узагальнення, уміння порівнювати та співставляти. виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослин і тварин, які живуть навколо нас.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: біоценоз, біогеоценоз, екосистема, фітоценоз, біотоп, автотрофи, гетеротрофи, сапротрофи, продуценти, консументи, редуценти, поліфаги, ланцюги живлення, правило екологічної піраміди, трофічна сітка.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
З попередніх розділів біології згадати, які організми належать до автотрофів, а які до гетеротрофів?
Що таке хижацтво, паразитизм, коменсалізм, мутуалізм? Навести приклади.
Нагадати, що таке планктон, фітопланктон, зоопланктон?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Пояснити, що таке біоценоз та дати йому характеристику. Основні показники: видове різноманіття, біомаса, продуктивність, густота популяцій, площа, яку займає біоценоз.
2. Екологічна структура біоценозу та його типи живлення:
- автотрофи – фототрофи, хемотрофи;
- гетеротрофи – сапротрофи, хижаки, паразити, фітофаги, поліфаги;
- міксотрофи – евглена зелена, хламідомонада.
3. Поняття про екосистему та біогеоценоз.
Структура біогеоценозу:
- абіотична частина – неорганічні та органічні сполуки, мікроклімат;
- біотична частина – продуценти, консументи, редуценти.
4. Властивості біогеоценозів: цілісність, стійкість, саморегуляція, здатність до само відтворення.
5. Взаємозв’язки у біогеоценозах:
- антагоністичні (паразитизм, конкуренція);
- мутуалістичні;
- нейтральні.
Крім цього типи взаємозв’язків є:
- трофічні – хижак-здобич, паразит-хазаїн;
- топічні – ярусність рослинних угруповань.
6. Перетворення енергії в біогеоценозах.
7. Ланцюги живлення.
8. Правило екологічної піраміди: на кожному трофічному рівні кількість біомаси та енергії, що запасають організми за одиницю часу, більша, ніж на наступному.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Розглянути ланцюги живлення на роздаткових картках і зробити відповідні позначення стрілками. Кожен ряд дає свої вичерпні відповіді щодо ланцюгів живлення організмів.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Угруповання популяцій організмів різних видів, які населяють певну ділянку біосфери з однорідними умовами існування і тісно взаємодіють між собою складають біоценоз. Кожен біоценоз характеризується певним видовим різноманіттям, біомасою, продуктивністю. Основою біоценозів є фотосинтезуючі організми.Популяції організмів різних видів, які входять до складу певного біоценозу тісно взаємопов’язані між собою і з умовами середовища - це носить назву біогеоценози. Їм властиві цілісність, стійкість, здатність до саморегуляції, підтримання гомеостазу і само- відтворення.

VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Тема: Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції.
Мета:
Освітня. Ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини дихальної системи
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси дихання та їхнє значення; визначати функції органів дихання; розпізнавати органи верхніх та нижніх дихальних шляхів на малюнках; характеризувати їхню будову і функції, процес дихання та його значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Виховна. Виховувати культуру ведення записів, виконання схем і малюнків;бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.

Тип уроку. Засвоєння нових знань. 

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна презентації «Органи дихання»

Основні поняття та терміни: зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені. 
Потрібний як повітря
(Народна мудрість)

ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1. Робота з термінами.
Із поданого переліку термінів обрати ті, які належать до теми «Дихання», а потім відібрати тільки ті, які стосуються людини
( серце, повітряні мішки, носова порожнина, хребет, глотка, трахея, шлунок,гортань, зябра, шкіра, бронхи, кінцівки, легені, головний мозок, рот. 


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Мозковий штурм
- Зверніть увагу на епіграф уроку, про що говорить народна мудрість?(відповіді учнів) І справді, без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона  може витримати не більше п’яти  хвилин. Чому? Це ми і з’ясуємо, вивчивши тему.

(учні записують тему уроку та план роботи: 1. Які етапи дихання. 2. Яке значення дихання 3.  Яка будова і функції органів дихання?).

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Розповідь бесіда вчителя .
- За допомогою якого процесу організм отримує поживні речовини?(травлення)
- А чим поживні речовини доставляються до клітин?(кров’ю)
А далі клітинам для життєдіяльності потрібна ЕНЕРГІЯ. І саме на цій стадії й виявляється сутність дихання, основна роль якого і полягає у вивільненні енергії з поживних речовин за допомогою кисню. Отже дихання разом із травленням є першим етапом обміну речовин та енергії. На якому організм отримує всі необхідні речовини.

Процес дихання складається із трьох етапів:
- зовнішнього дихання;
- транспорт газів;
- внутрішнє дихання.

2. Самостійна робота з підручником  (клас ділиться на три групи) ст. 60, §13
- Дайте визначення термінам: зовнішнє дихання, транспорт газів, внутрішнє дихання.

Отже, Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню, його використання для отримання енергії  і виділення з організму вуглекислого газу. 

3. - Яка ж система органів забезпечує процеси дихання?(дихальна система)

Робота з таблицею ст. 66, муляжами, схемами , та презентацією “Будова і функції органів дихання людини”. 

4. Які функції виконує дихальна система людини?
Сконструюйте відповідь у вигляді схеми «Функції дихання для організму людини.», слухаючи мою розповідь.
 Ми з вами уже з’ясували, що дихання постачає повітря до легень, де і здійснюється газообмін.
 Крім того дихання є важливим фактором теп¬лорегуляції під час випаровування води з поверхні легень, або зігрівання чи охолодження повітря під час вдиху чи видиху. 
Легені виконують функцію виділення, оскільки через них виводиться вуглекислий газ і деякі леткі сполуки.
Слиз війчастого епітелію знешкоджує мікроорганізми, затримує пил, зволожує повітря. Ця функція є захисною.
     Гортань містить голосові зв’язки, що призводить до утворення звуку. 
     До нюхових рецепторів носової порожнини постійно надходять пахучі речовини, отже дихання має ще й чуттєву функцію.

VІ. Закріплення знань.
1.Виберіть з наведеного переліку функцій ті, що відповідають за¬значеним у таблиці органам, і впишіть у таблицю відповідні їм літери.
Органи дихання Функції
1. Носова порожнина
2. Глотка 
3. Гортань
4. Трахея
5. Бронхи
6. Легені
Функції: А. Орга¬ни, якими повітря потрапляє до легенів.. Б. Газообмін. В. Зігрівання й очищення повітря.. Г. Хрящова трубка, якою проходить по¬вітря. Д. Утворення звуків. Е. Має скупчення лімфатичних мигдаликів

V.Домашнє завдання.
§ 13 “Дихальна система” (для всіх).
Творче завдання (за вибором учнів):
1) Скласти кросворд з теми «Органи дихання», використавши вивчені терміни і поняття.

2) Скласти сенкан «Дихання»

Немає коментарів:

Дописати коментар